Tunge løft kan skade din krop

Tunge løft kan skade din krop

De fleste kender det, at man skal have flyttet en stor mængde materialer fra den ene ende af lageret til den anden. Det går ganske hurtigt og nemt, hvis man er et par stykker, der tager ved. Der er dog nogle ting, man skal være opmærksom på. Arbejdstilsynet har lavet nogle regler der foreskriver, hvor meget og hvor tungt og hvordan man må løfte.
Det er der en god grund til.

Løft i løbet af arbejdsdagen

Mange løfter på tunge elementer i løbet af en arbejdsdag. Desværre kan man få et lille stræk eller skade, som man ikke mærker med det samme. Smerterne kommer ofte først senere, når kroppen er blevet kold og har fået lov til at hvile.
I stedet for at løfte tungt kan man bruge en palleløfter på sit lager. Her læsser man kasser, tønder eller andet på sine paller. Herefter er det ganske nemt og smertefrit at flytte rundt på sine sager. Det er muligt at få en selvkørende palleløfter, som langt størstedelen af fragtmænd bruger i dagens Danmark. Det mindsker risikoen for skader og senere måske fortidspension.
Du kan se et stort udvalg af forskellige typer og modeller og finde den palleløfter, der passer dig.

Spørgsmål fra Arbejdstilsynet

Arbejdstilsynet har udarbejdet nogle forskellige spørgsmål, man kan stille sig selv, inden man løfter. Det er alt lige fra, hvor meget elementet, man løfter, vejer. Det har også stor forskel, om man løfter langt væk fra kroppen, da man her benytter flere små muskler omkring skuldre og den øvre ryg.
En af de hyppigste fejltagelser, man ser, er dårlig løfteteknik i ryggen. Bøjet ryg i løft er en dårlig idé, da ryggen på ingen måde er skabt den denne form for anstrengelser.
I stedet bør ryggen være ret og primus motor i løftet bør være benene, hvor ryggen er helt ret. Resten af spørgsmålene er meget lignende de ovennævnte.