Sparetip til selvstændige håndværkere

Når man er selvstændig håndværker, om man så har ansatte eller ej, er der typisk mange udgifter forbundet med dette. En af de mest kedelige udgifter, der ikke kan måles direkte på bundlinjen er udgifter forbundet med administration og regnskab.

Måske har du en bogholder til at klare alle tingene, men hvis du er som mange andre i branchen, så klarer du det selv langt de meste, som eksempelvis at lave fakturaer og sende disse til kunderne. I det offentlige opereres der langt hen ad vejen med det papirløse samfund, hvor regninger og diverse personlige papirer kommer i e-boks og lignende.

Der er også mange, der primært vælger at sende deres fakturaer digital til kunden, altså på mail eller lignende. Der er dog også stadig rigtig mange, der foretrækker at sende en helt klassisk fysisk faktura med posten, eller de afleverer den ved projektets udgang.

Hvis du hører til sidstnævnte, så ved du også hvor mange stykker papir dette kan blive til på årlig basis. Er du så samtidig typen, der vælger at printe ordrebekræftelser, regninger på materialer og diverse andre kvitteringer, så kan det hurtigt blive til mange tusinde stykker papir om året.

Der en en god sandsynlighed for at du ikke tænker nærmere over det, når du trykker print, men der ligger faktisk en ret stor potentiel besparelse her. Du kan vælge at købe kompatible blækpatroner, hvilket kan spare dig for godt 80% i forhold til originale patroner, hvis du eksempelvis køber her. Køber du meget papir af gangen, kan du også spare omkring 30% i forhold til kun at købe 500 eller lignende.

Det helt store spørgsmål du bør stille dig selv er dog, om kunden sætter pris på den fysiske faktura, eller de i virkeligheden hellere ville være fri og have det digitalt. Her kan du både glæde kunden og ikke mindst din økonomi ved at spare print og porto – for slet ikke at tale om det miljømæssigt aspekt.