Mange håndværkere mangler en digital strategi

Mange håndværkere mangler en digital strategi

Vi lever i en digital tidsalder, det er der nok ikke mange, der vil sætte det helt store spørgsmåltegn ved. Der er da også rigtig mange små og mindre virksomheder i der idag bruger mange af de muligheder, der ligger online. Rigtig mange af de helt små og lokale virksomheder er især glade for de sociale medier, hvor Facebook naturligvis er den helt store drivkraft. Fordelene ved at bruge Facebook er da også mange – det er nemt, det er billigt, og man kan hurtigt komme i kontakt med potentielle kunder. Det er dog ikke noget der bør stå alene.

Få en digital strategi

Det kan lyde en smule langhåret og meget dyrere end det egentlig behøver, men de fleste virksomheder anno 2018 bør have en digital strategi, af den ene eller anden slags. Sidder man i en stor virksomhed vil denne strategi måske have taget årevis at udarbejde, men selvom mindre tømrer virksomheder eller en enkeltmands murer kan have stor glæde og gavn af en forsimplet digital strategi.

Man kan markedsføre sig på Facebook, men via Google kan man ramme dem der rent faktisk søger efter en, med e-mail nyhedsbreve kan man fastholde en interesse, og sørge for at ens virksomhed er top of mind hos kunden.

Eksempel: En mindre tømrervirksomhed i Holstebro

Udover at have en Facebookside, hvor man viser lidt af sit arbejde frem, er det en god ide at have en hjemmeside der er godt opdateret og optimeret, så den kan findes på  Google. I samme ombærring er det en god ide at have en adwords kampagne kørende, så hvis en potentiel kunde søger på “tømrer Holstebro”, så dukker man op i søgeresultaterne.

Udover de klassisk betalte annonceringsmuligheder, kan der være meget at hente ved at have en Instagram eller Youtube profil, hvor man kommer med små lette og enkle tips til hvordan man laver nogle ting. Det kan være ting, der virker som den største selvfølge for en professionel, men som kan være en stor udfordring for den almindelige dansker. Det kan være hvordan man laver et fuglehus på få minutter, eller hvordan man skifter en stukliste uden den knækker. Det er noget der er delingsvenligt og som mange kan have glæde af, især på Youtube er der potentiale for at blive fundet af nye kunder.

Man kan også bruge nyhedsbreve, hvis man ellers indhenter de påkrævede tilladelser. Det kunne være at der kom en mail op til foråret, at det er nu terrassen skal ses efter og eventuelt repareres og lignende typer opgaver, der kan være sæsonbetonet.

Digital kan planlægges

Det gode ved digital markedsføring og ved at have en god strategi, er at det ikke behøver tage lang tid, og kan klares med planlægning.